Przejdź do treści
Strona główna » Blog » JAK STWORZYĆ LOGO; ZNAK GRAFICZNY?

JAK STWORZYĆ LOGO; ZNAK GRAFICZNY?

    jak stworzyć znak graficzny logo logo opracowane i zaprojektowane przez studiokomiks.pl

    Jak zaprojektować logo?

    W poniższym artykule przedstawię jak zaprojektować znak graficzny logo.
    Przedstawiam schemat procesu projektowania logo.
    Etapy projektowania znaku towarowego, opiszę na podstawie logo wykonanego na zamówienie
    dla firmy groomerskiej „Wyczesany Pupil”.

    Wywiad przed projektowaniem logo

    Projektowanie logo, logotypu powinno zacząć się od szczegółowego wywiadu z klientem.
    Jest to najważniejszy etap procesu tworzenia logo, ponieważ zdobywa się bezcenne informacje,
    które wpływają bezpośrednio na dalsze etapy projektowania graficznego znaku towarowego.
    Dobrze zebrane informacje i zaangażowanie klienta, odbiorców grafiki sprawiają, że ma się pełną wiedzę na temat oczekiwań klienta.

    „Wstrzelić się” w gust zupełnie obcej osoby to prawdziwa sztuka.


    Zbieranie informacji o projekcie to 50% sukcesu na satysfakcjonujące i odpowiadające potrzebom klienta logo.
    Nawet służby specjalnie niewiele mogą zdziałać jeśli nie mają dobrego wywiadu.
    Informacja w dzisiejszych czasach to potęga a umiejętność zbierania oraz segregacji informacji to bezcenna zdolność.

    Wywiad to podstawa!

    Podobnie do kreowania logo wygląda proces projektowania bohatera marki i komiksów.

    Mapa myśli

    Mam zebrany wywiad od klienta np. wypełnioną przez klienta ankietę do projektowania logo.
    Wiem już czego oczekuje mój klient, jakie są jego wymagania oraz potrzeby odbiorców znaku logo.
    Tworzę mapę myśli związaną z projektem logo.

    mapa myśli

    Mapa myśli jest punktem odniesienia, z którego korzysta się przy projektowaniu.
    Pozwala uwolnić pomysły i swobodnie kształtować kierunki kreacji graficznej dla znaku.

    Szkicowanie wstępnego logo

    Szkicowanie to w zasadzie początek właściwego procesu projektowania.
    Biorę szkicownik lub kartkę papieru i szkicuje wstępne koncepty. Daje się ponieść wyobraźni. Pomysły płyną rzeką przez papier.

    Nie ograniczam się tylko do ołówka. Kredki, pisaki, flamastry, długopisy idą w ruch.
    Pomogą wybrać dla projektu logo odpowiednie kolory.

    Szkicowanie pomaga zaoszczędzić czas, wybrać najlepsze projekty i zapamiętać myśli przewodnie.
    Ołówek i kartka to uniwersalne narzędzia, które zawsze mam pod ręką.
    Korzyści odniesione ze szkicowania są bezcenne.
    Najlepsze szkice oczywiście skanuje, żeby przenieść je do świata cyfrowego.

    Naszkicowałem wiele ras psów: beagle, jamniki, chiwaw’y, pudle.
    Ostatecznie wybrałem pudla. Konsultowałem się z klientem oraz wieloma osobami.
    Miałem świetny pomysł w głowie i chciałem go zrealizować.
    Sięganie po klasyczny temat jest zawsze dobrym pomysłem.
    Pudel to piękny, elegancki, dostojny pies o szlachetnym pochodzeniu.
    Po za wrednym charakterem bardzo nadaje się na przewodni element do logo.
    Ze strzyżeniem zwierząt pudel kojarzy się najbardziej.
    Stąd mój wybór. Może oczywisty ale trafny.

    A oto efekt naszkicowanego pudla.
    Konceptów pudla było oczywiście bardzo wiele.
    Wybrałem najlepszy do dalszego dopracowania tematu.

    szkic znaku graficznego logo opracowany i zaprojektowany przez studiokomiks.pl dla Wyczesany Pupil
    szkic znaku graficznego logo opracowany i zaprojektowany przez studiokomiks.pl dla Wyczesany Pupil

    Obrys, kontur – line art LOGO

    Następnie tworzę obrys (line art) dla motywu graficznego.
    W ten sposób powstają pierwsze koncepty logo.
    Projekt zaczyna ożywać.

    Po „suchym” szkicu pudel nagle staje się dostojny i elegancki.
    Zazwyczaj trochę tu eksperymentuje z linią i kolorem.
    Tak jak poniżej.

    szkic znaku graficznego logo opracowany i zaprojektowany przez studiokomiks.pl dla Wyczesany Pupil
    znak graficzny logo opracowany i zaprojektowany przez studiokomiks.pl dla Wyczesany Pupil

    Projektowanie logo w komputerze

    Logo musi być wykonane na wektorach w wersji cyfrowej, czyli inaczej digital.
    Dzięki temu jest gwarancja, że można logo powiększać do dowolnych rozmiarów bez utraty jakości i niespodzianek w druku.

    Geometria logo zwiera się najczęściej w jakiejś figurze geometrycznej:
    koło, kwadrat, elipsa, trójkąt etc.
    Dlatego logo projektuje na siatce w programie do grafiki wektorowej.

    Po kilku dniach mam już kilka projektów.
    W znaku „Wyczesanego Pupila” postawiłem na elegancje i wyrafinowanie.
    Chciałem aby każdy kto zobaczy logo pomyślał –
    „ŁaŁ! – Fantastyczny pies. Wygląda świetnie! Chciałbym aby mój pies też wyglądał tak super.”
    Stąd szlachetne królewskie kolory, które idealnie współgrają z dostojnym, eleganckim pudlem.
    Jako oryginalny silnie kojarzący się z fryzjerstwem dodatek postawiłem na nożyczki.
    Miał być też grzebień ale zwyczajnie nie komponował się z nożyczkami.
    Z resztą im mniej tym lepiej przy projektowaniu znaku logo.
    Po wielu próbach projektowania z grzebieniem postanowiłem z niego zrezygnować.

    znak graficzny logo opracowany i zaprojektowany przez studiokomiks.pl dla Wyczesany Pupil

    Zaprojektowałem już wektorowo kilka wariantów znaku logo.
    Można rozpocząć kolejny etap eliminacji i segregacji projektów.
    Następnie przygotowuje pliki poglądowe do wglądu dla klienta.
    Wybieram kilka najlepszych projektów.
    Nie ma sensu pokazywać wszystkiego włącznie ze szkicami i mapami myśli.
    Nikogo to nie interesuje.
    Istotny jest efekt finalny projektowania i to do projektanta nalży decyzja jakie warianty uzna za najlepsze zo zaprezentowania.

    Logo jako znak graficzny ma identyfikować i reprezentować firmę.
    Dobrze zaprojektowane logo niesie ze sobą skrupulatnie zaplanowany przekaz.
    Oczywiście na pierwszy rzut oka nikt wnikliwie nie analizuje przekazu logo na poziomie świadomym.
    Nikt nie zastanawia się nad czcionką w logo, kolorystyce ani treścią znaku.
    Za to na poziomie podświadomym taka analiza zachodzi czy tego chcemy czy nie.
    Dlatego przekaz zawarty w znaku logo należy skrupulatnie i dobrze zaplanować.
    Z pewnością warto rzetelnie uzasadnić i wytłumaczyć wybór kolorów oraz elementów, z których składa się logo.

    znak graficzny logo opracowany i zaprojektowany przez studiokomiks.pl dla Wyczesany Pupil

    Poprawki i ostanie szlify logo

    Poprawki są nieodłącznym elementem każdego procesu projektowania.
    Trzeba się liczyć z korektami.

    Oczywiście czasem bywa, że klient bezkrytycznie przyjmuje projekt.
    Jest bardzo zadowolony i usatysfakcjonowany.
    To prawdziwa chwila chwały, dumy i satysfakcji dla projektanta.
    Tak zdarzyło mi się przy wielu projektach np. przy „Wyczesanym Pupilu”.

    Bardzo często na etapie poprawek urażona zostaje duma niektórych, niedoświadczonych projektantów.
    Ja wyznaje zasadę, że konstruktywna krytyka jest bardzo cenna.
    Wiem, że nie robię logo dla siebie, tylko dla klienta.
    To klient ma być zadowolony z efektów pracy projektowej.
    To właśnie właściciel firmy najlepiej zna własnych klientów – ich potrzeby i oczekiwania od jego usług lub produktów.
    Logo ma reprezentować firmę, kreować i budować markę zgodnie z założeniami marketingowymi i planem naszego klienta.
    Dlatego trzeba uważnie wsłuchać się w potrzeby klienta przed przystąpieniem do projektowania logo.
    Tak jak pisałem na początku – wywiad to podstawa.

    Czasem na tym etapie trzeba też doradzić zagubionemu, niezdecydowanemu klientowi.
    Tzn. wytłumaczyć co jest dla niego najlepszym rozwiązaniem a z czego lepiej zrezygnować.

    Logo powinno być proste, czytelne, z jasnym przekazem.
    Przesada w logo nie jest wskazana.

    > Przeczytaj też artykuł: Cechy dobrego znaku logo.

    Cechy dobrego znaku logo. Jak stworzyć znak graficzny logo? opracowane i zaprojektowane przez studiokomiks.pl

    Publikacja i przekazanie pliku z gotowym projektem logo

    Klient jest zadowolony.
    Projekt wymarzonego logo klienta jest gotowy i może ujrzeć światło dzienne.
    „Wyczesany Pupil” jest naprawdę wyczesany. 🙂
    Publikuje znak towarowy.
    Przygotowane są warianty logo w profilach kolorowych CMYK, RBG,
    skala szarości, projekt logo na białe i czarne tło etc.

    znak graficzny logo opracowany i zaprojektowany przez studiokomiks.pl dla Wyczesany Pupil
    znak graficzny logo opracowany i zaprojektowany przez studiokomiks.pl dla Wyczesany Pupil

    Zapisuje logo w kilku ogólnodostępnych formatach i wysyłam klientowi na pocztę elektroniczną,
    serwer ftp lub pocztą jako płytę CD, DVD lub nawet pen drivie.

    Znak logo można już zacząć używać do tworzenia materiałów reklamowych i promocyjnych np. wizytówek, ulotek.

    znak graficzny logo i wizytówki opracowany i zaprojektowany przez studiokomiks.pl dla Wyczesany Pupil

    W ten oto sposób wszystkie etapy procesu tworzenia logo zostały przeprowadzone rzetelnie i prawidłowo.
    Nasz zleceniodawca jest zadowolony a termin został dotrzymany.

    Logo to dopiero początek kreacji identyfikacji wizualnej dla firmy.
    Dobrze zaprojektowany znak będzie służył firmie bardzo długo i nigdy się nie zestarzeje.

    autor: mgr inż. Krzysztof Czachura

    (projektant gier, ilustrator komiksowy, grafik)

    > Zapraszamy na WARSZTATY KREATYWNE I SZKOLENIA.

    grafika komiksowa - warsztaty z tworzenia i malowania komiksów oraz projektowania gier planszowych dla dzieci od KanugGra.pl