Przejdź do treści
Strona główna » Blog » JAK NAMALOWAĆ KOMIKS?

JAK NAMALOWAĆ KOMIKS?

    grafika komiksowa jak namalować komiks od KangrGra.pl

             W poniższym artykule przedstawię jak zaprojektować komiks na przykładzie planszy komiksowej, czyli 1 strony komiksu. Przedstawię proces tworzenia komiksu np. na potrzeby reklamy, edukacji, prezentu lub szkolenia firmowego.  

             Pomimo, że komiks kojarzy się z łatwą, przyjemną i szybką rozrywką to proces jego powstawania (na stopie profesjonalnej) jest złożony i wymagający. Każdy kto chce namalować komiks lub wydać swój pomysł na pracę komiksową w formie publikacji szybko się przekona, że czeka go sporo nauki i czytania.
    Ten artykuł to dobry start.

    Spokojnie i po kolei… do celu.

             Scenariusz komiksu
    Najpierw tworzymy scenariusz, czyli zarys fabuły komiksu z dialogami oraz opisem kadrów komiksowych. Scenariusz do komiksu nie musi być literackim arcydziełem. Zadaniem scenariusza komiksowego jest poukładanie i usystematyzowanie historii jaką chcemy opowiedzieć odbiorcy.

             Przy krótkich formach komiksowych takich jak np. pasek komiksowy często „rysuje się na żywioł” bez pisania scenariusza. Jednak każdy profesjonalista zaczyna pracę nad projektem komiksu lub publikacji od scenariusza. Zwłaszcza jeśli pracuje się z klientem. Pisanie scenariusza do komiksu bardzo podnosi kreatywność, pozwala dojrzeć, ewoluować historii, a czasem nawet nadać jej nowy, ciekawy charakter lub kierunek. 

    > Zobacz jak wygląda profesjonalny scenariuszu do komiksu (plik pdf). > Przeczytaj jak napisać profesjonalny scenariuszu do komiksu.  

             Szkic komiksu
    Tworzymy szkic. Powstaje zarys komiksu z głównymi liniami, konturami i wstępnym światłocieniem oraz rozmieszeniem chmurek i tekstów. Najprościej ten etap można opisać słowami: „Szkic – w poszukiwaniu idealnych linii.” Szkic nie oddaje w pełni potencjału wizualnego jaki „drzemie” w komiksie czy projekcie. Najlepiej szkic komiksu prezentuje się na żywo na kartce – żywa praca komiksowa robi wrażenie. Po skanowaniu na monitorze nie szkic nie wygląda już tak efektownie. Szkic jest formą poglądową, konceptową, przygotowawczą do obrysu, koloru i wykończenia komiksu.

             szkic komiksu – Frogisław i Bóbr eko przygody – KumamGre.pl

             Na etapie szkicu można wprowadzić poprawki, zmiany oraz sugestie klienta. Taką poprawką może być np. dodanie nowej chmurki z tekstem, usunięci elementu lub postaci z kadru itp. Wprowadzanie różnych poprawek w późniejszych etapach pracy nad komiksem robi się stopniowo coraz bardziej skomplikowane i problematyczne. Dlatego szkic to idealny moment na sesję poprawkową i korekty.

             Bohater komiksu
    Każda historia posiada bohatera -(ów). To oni tworzą fabułę, kreują wątki i budują historię. 

    Wstaw grafikę z bohaterem komiksu. 

             Chmurki komiksowe
    Tworząc szkic komiksu trzeba z góry założyć gdzie będą znajdować się chmurki komiksowe. Tworząc komiks należy planować wcześniej dymki. Dlatego warto wspierać się przy szkicowaniu scenariuszem komiksu. Lepiej unikać sytuacji kiedy musimy wciskać w kadrach komiksu chmurki w najmniej odpowiednie do tego miejsca.

             Trzeba też zwrócić uwagę na kolejność chmurek. Wcale nie jest przypadkowa. Ogonki chmurek komiksowych muszą być zwrócone w stronę ust bohatera wypowiadającego daną kwestię. Dopuszczalne jest „celowanie dymkiem w głowę”. Często bywa u nieuważnych rysowników komiksowych, że ogonek wędruje w najmniej powołane do tego miejsce. Kadr komiksu robi się wtedy nieco dziwny.

             Częstym błędem nawet doświadczonych rysowników komiksowych jest tzw. „przegadana chmurka”. Każdy tekst do chmurki komiksowej da się skrócić. „Przegadany” komiks zniechęca czytelnika. Trzeba pamiętać, że tworzymy komiks, a nie piszemy powieść. Komiks opowiada obrazem. „Przegadany” scenariusz komiksu to prawdziwy koszmar rysownika komiksowego.

    Generalna konkluzja jest taka, że szkic komiksu trzeba robić z głową.

             Warto tworząc komiks każdą chmurkę z tekstem generować na osobnej warstwie. Daje to pełną możliwość manipulowania tekstem i chmurkami. Tekst oraz chmurki można wtedy downie zmieniać, usuwać, przesuwać, powielać etc. Jest to bardzo wygodne a przy ewentualnym wprowadzaniu poprawek lub tłumaczeniu komiksu na inny język wręcz bezcenne. Można ukryć tekst oraz chmurki komiksowe i swobodnie kolorować projekt komiksu bez przeszkód. Oczywiście grupowanie chmurek i tekstu zajmuje trochę więcej czasu i wydłuża pracę nad projektem komiksowym. Warto jednak poświęcić na to rozwiązanie więcej pracy, ponieważ korzyści są nieocenione.

             Font w komiksie
    Dobór czcionki do komiksu jest bardzo istotny. Czcionka w komiksie podobnie jak przy projektowaniu logo nadaje projektowi komiksu charakter. Jest wiele ciekawych fontów o komiksowym lub ręcznym kroju pisma. Niestety większość komiksowych czcionek jest bez polskich, diakrytycznych znaków co mocno komplikuje ich używanie.

             Line art – obrys, kontur komiksu
    Po szkicu następuje czas na wykonanie obrysu naszego komiksu. Wykonujemy line art komiksu inaczej zwany obrysem lub konturem komiksowym. Są dwie techniki malowani konturu: na kartce i skanowanie lub bezpośrednio cyfrowo na tablecie. Technika zależy oczywiście od upodobań artysty. Obrys komiksu edytujemy w programie graficznym – usuwamy błędy, nieczystości, poprawiamy. W momencie kiedy line art jest już na nasze oko perfekcyjny możemy przejść do kolorowania projektu.

             Z czystego obrysu można np. wykonać malowankę dla dzieci. Można np. umiejętnie wyciąć oryginalny kadr komiksowy jako obrys i mamy fajną kolorowankę dla dzieci.

             Kolor
    Kolorujemy naszą pracę komiksową. Wstępnie powstaje gotowy już komiks z prostym kolorem bez światłocienia i tekstury. Taki projekt wygląda trochę płasko ale już można taki komiks spokojnie zapisać i używać.

             Światłocień i tekstura komiksu
    Kolejny etap bardziej zaawansowanego kolorowania to wprowadzanie światłocienia oraz tekstury do naszego komiksu. Technik jest tutaj bardzo wiele do zastosowania – od trybów mieszania przez filtry, poziomy aż po zaawansowany digital painting. Podczas projektowania komiksów najczęściej używamy kolażu różnych technik do nałożenia światłocienia i faktury. Mnożenie warstw oraz filtry dają bardzo ciekawe rezultaty. Warto się pobawić projektem komiksu – poeksperymentować.

             Poprawki
    Pozostaje już tylko wprowadzenie ostatecznych poprawek i detali do naszego komiksu. Można poeksperymentować z komiksem: popróbować różnych filtrów, balansu kolorów, mieszania warstw etc. Często można uzyskać warte zapisania, ciekawe warianty pracy. Ważne, aby na etapie wykańczania komiksu nie zatracić się bez reszty. Łatwo o przesadę – „Jeśli ktoś poprawia coś dostatecznie długo to najpewniej to zepsuje„.

             Eksport komiksu i przygotowane do druku
    Komiks gotowy i projekt komiksu można już zapisać jako jpg lub pdf. Przy druku przestrzeń kolorów komiksu należy zamienić na CMYK.
    Czcionki zamieniamy na krzywe i nadajemy im czerń do druku CMYK = C0, M0,Y0, K100.  

             Komiks do mediów cyfrowych skalujemy do odpowiedniego rozmiaru z rozdzielczością 72 dpi i wyostrzamy z umiarem. Teraz można już wykorzystać komiks do reklamy, publikacji, na social media lub oprawić i powiesić jako wspaniała dekoracje.

             Komiks to wymagająca sztuka. Jak widać malowanie i projektowanie komiksu wymaga wielu umiejętności i dobrej organizacji oraz planowania. To sprawia, że nie każdy ilustrator czuje się dobrze w takiej formie, ale efekty jakie można osiągnąć są warte zachodu.

    autor: mgr inż. Krzysztof Czachura

    (projektant gier, ilustrator komiksowy)

    > Zapraszamy na WARSZTATY KREATYWNE I SZKOLENIA.

    grafika komiksowa - warsztaty z tworzenia i malowania komiksów oraz projektowania gier planszowych dla dzieci od KanugGra.pl
    WordPress Cookie Plugin od Real Cookie Banner